Äntligen (nästan) klar!!

Jag har sedan i somras fixat och pysslat hemma.. Börjar äntligen känna mig så gott som klar och tänkte dela med mig lite om hur det blev och vilka, ibland, helt "onormala" ideér jag får för mig. :)

Det första jag gjorde var att sätta upp en vägg mellan mitt vardagsrum och kök, kunde då inte låta bli att bygga in ett par gamla fönster jag hade stod.

I vardagsrummet har jag satt en tapet från Garden, Boråstapeter. Är supernöjd med den!! Den kommer att synas bättre på kommande bilder.

Hyllan på väggen är en gammal golvplanka från 1700-talet jag lyckades få tag på, de flesta skulle nog tveka över att måla den.. Men som det mesta i mitt hus fick den sig ett varv med vitfärgen :)

Nedanför hyllan står bl a denna provdocka som kommer från Miljögården. När den köptes var den mörkbrun..


Bredvid dockan står en gunghäst i trä som jag fått från en kär vän.. Det ska nog skrivas ngt på den så småningom, vet bara inte riktigt vad ännu. Play? kanske?
Man ser även på denna bild att jag målat alla mina trägolv, detta är en version av Tender Sand, en av Nordsjö´s favoritkulörer.


På en annan vägg i vardagsrummet sitter det en dörr.. Också från 1700-talet. Samma sak där, ett varv med målarpenseln och sedan ordet Belive högst upp. Jag har även en förkänsla för fågelburar, vilket syns i hela huset.



Nästan alla lampskärmar i mitt hus kommer från jobbet, de är vita med ett vitt monogram och kommer från Miljögården. De finns fortfarande i butiken. Även krukorna i fönstret kommer från oss, även om de är vita numera. Alla gardiner kommer också från Miljögården.


Mina två sidobord har en gång varit ett stort skrivbord. Nu är de delade i två hälfter. Kronan uppe på hyllan är en favorit! Man kan sätta ett kort i den och är i metall. Finns i hos oss i butiken!!
Om någon skulle be mig att räkna alla mina madonner blev det nog svårt, många är det... De ger mig ro.



Tv-skåpet är köpt på blocket och sedan målat vitt. Gillar att man kan slippa se den stora TV:n.



Spegeln är en gammal mörkbrun spegel från 70-talet från början. Jag har sedan satt på frigolitlister runt om och ett gammalt krön från en öppen spis uppepå. Den andra halvan av bordet har fått "amor vincit omnia" skrivet på sig. Lådan under bordet är en gammal sockerlåda som numera är vit.



Krukan (fast grå) och hjärtat finns att köpa hos oss!! Vi har även sisal att dekorera med.



Att skriva nummer och ord på väggar och möbler är något av en mani hos mig.. Den ovanför fönstren är gjord med en schablon "theres no place like home".



I mitt kök sitter en av mina absoluta favorittapeter. Den heter Wilma och kommer från Sandberg. Skafferiskåpet var rödbrunt från början innan det drabbades av min pensel. Handtagen är målade med en silverbrons färg vi har i affären.



En madonna har t o m letat sig in på köksbänken :) Tallrikshyllan är ett loppisfynd som målats, vad tror ni?, VIT!



Fönsterluckorna kommer från IB Laursen, en av våra leverantörer. Även krukan och hjärtat kommer från oss.



Stället med reda-burkar på sidan om dörren (där kylen gömmer sig) är byggd av CD-ställ från IKEA.. Kakburkarna på bänken beställde jag på Formex mässan och de kommer att fyllas med julgodis och hembakat om ett par veckor men får fungera som förvaring för ljus och diverse småprylar fram tills dess. Fönstren ovanför bänken är naturligtvis gamla och inbyggda så att det blir ett litet vitrinskåp.



Kåpan är bara fusk och byggd i skivor som sedan målats med färg blandat med sågspån för att se murad ut.
Ventilationsluckan hittade jag i ett förråd och kunde naturligtvis inte låta bli att sätta in den. Bänkskivorna i mitt kök är målade, billiga hyllplan som var rätt bredd. För att de inte ska se så tunna ut har jag avslutat med en list i framkant.



Kökslådorna är gamla journalarkivslådor från ett sjukhus. Dessa har jag sedan målat vita och satt botten i. Häromdagen kunde jag inte låta bli att numrera dem

Dessa var bara två av mina rum i mitt lilla hus. Kanske dyker det upp lite mer bilder på resterande saker vid ett annat tillfälle. Känner jag mig själv rätt kommer det se helt annorlunda ut om bara ett par veckor - månader.. Som ni ser har jag en viss förmåga att måla ALLT vitt och mitt motto är att ALLT går att måla.

Åsa


Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

Men fasen vad fint!!! Jag kommer att kontakta varenda inredningstidning för ett hemma hos repotage!!!

2010-11-20 @ 09:26:11
URL: http://jossanamig.blogg.se/
Postat av: Susanne

Vilket fantastiskt hem.....

2010-11-20 @ 22:53:54
URL: http://mittlivsomsusanne.blogspot.com/
Postat av: Liw

vilket fint hem!

2010-11-23 @ 19:18:15
URL: http://finalyan.blogg.se/
Postat av: Frederica - lantlig inredning, ProMarker & två små gossar..

Vilket ljuvligt hem! :)

Så mycket fint!



Ha en trevlig kväll...

2012-01-04 @ 19:38:29
URL: http://ljuvligtvitt.blogg.se/
Postat av: Zandra

Hej! Tänkte höra vad den underbara tapeten heter? Superfint =))) /Zandra

Svar: Tyvärr har den tapeten hunnit utgå men det var en Boråstapet som hette Garden. Det finns en liknande i Vintage Rose, lite mindre mönster dock men superfin=))
Pernilla Andersson

2012-09-22 @ 17:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0