En otrolig resa

 
 
I två veckor har jag varit på resande fot i Sydafrika. Ett land jag länge tvekat till att åka pga all kriminalitet och allt elände man hört därifrån, mannen övertalade mig och alla som varit där sa att det var helt fantastiskt.
Efter 18 tim på resande fot hamnade vi i Salt Rock utanför Durban på ett litet mysigt hotell inrett i fransk shabby lantstil, helt i min smak.
Där bodde vi först 1 natt sedan åkte vi upp till Thanda, den södra delen av Krugerparken i två nätter, där vi skulle bo i tält mitt ute i bushen. Jag är LIVRÄDD för småkryp men det var ju 5 stjärnigt boende...
Väl framme och det är verkligen mitt ute i bushen checkar vi in i vårat tält de lux, dit det var en upptrampad stig på 100m från huvudbyggnaden och till min förfäran är det omgivet av STORA spindlar. Kan säga att pulsen var skapligt hög då...
Innuti tältet=)
"Kompis" utanför ca 10-15cm...ej giftig men kunde bitas...
Vi fick inte gå själva när det var mörkt till o från tältet och vi hade två gamedrives per dag. En på eftermiddagen kl fem till nio och en på morgonen kl halv fem till halv nio.
Underbar upplevelse med alla fantastiska (och mindre fantastiska) djur.
Pytonorm...
Och mycket mycket mer!
Vi var 6 pers + 2 guider i varje jeep och första kvällsturen stannade de till mitt ute i ingenstans där det var upptända lägereldar och uppdukade bord för en bushdinner. De bjöd på mat och vin och en oförglömlig kväll.
 
Sedan stannade vi tre nätter till i Salt Rock, varmt och härligt och sååå god mat.
Middag vid stranden
Och en golfrunda=)
 
Sen flög vi ner till Kapstaden och hade hyrbil och åkte först upp till Fraschhoek, mitt i vindistriktet låg en så mysig liten by med affärer och restauranger.
Där bodde vi två nätter innan vi körde ner till Kapstaden och avslutade där med 4 nätter.
Besökte Boulders Bay som kryllade av pingviner
Tog linbanan upp på det mäktiga taffelberget
Var i Camps Bay som de kallar för Kapstadens Hollywood, omgivet av villor i 20 miljonersklassen...
Lunch i Camps Bay
 
Ni som tvekat på att åka till Sydafrika, ÅK!! Det här är en av de bästa resor vi någonsin gjort. Vackert, billigt, mat och vin i världsklass och trevliga människor. Jag är så otroligt tacksam att jag fått uppleva allt detta=))
 
Trevlig helg på er!!
 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Oj vilka härliga bilder..förutom ormar och spindlar då förstås:)
Så kul att ni haft det bra nu på er semester.
Kram Jennie

Postat av: Anonym

Låter som ni haft det underbart och inga africa melissa som Oskar var orolig att ni skulle råka utför ;).Kram

2013-02-22 @ 20:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0